Komiks (27) Literatura (10) Sztuka (10) Ameryka (9) Film (9) Prasa (5) Seriale (3) Ilustracja (2) Reklama (2) Ziny (1)

poniedziałek, 21 grudnia 2009

::W cieniu Duchampa::


Po tym, jak Duchamp zdemitologizował pisuar, by zdemaskować jego mitotwórczy charakter (jako przedmiotu), wielu zmieniło swoje myślenie na temat sztuki, jej kontekstu oraz przedmiotu (jako kultury).

Wielu jednak zastanawiało się po prostu jakiego rodzaju mitologizacji poddać tego typu utensylia by je najzwyczajniej w świecie sprzedać. Niezwykle interesującym zdaje się przykład firmy Kohler, przywołany we wspomnianej już przeze mnie książce Berezowskiego.

Oto niesamowita sceneria, w której narodzić się miał (reklamowy/telewizyjny) mit ich klozetu, "jak mówił lektor, barwy szwajcarskiej czekolady, model San Raphael":

"Muszlę [umieszczono] pośrodku autostrady w pustynnym krajobrazie, obok wysmukłej damy w migocącej srebrem powłóczystej sukni." (Berezowski:1989:18)

Tak oto, proszę Państwa, tworzy się mity.

Ciekawe tylko, jakie właściwie "marzenie" czy "pragnienie" miał ów telewizyjny mit reprezentować... wolność i swobodę (symbolizowane przez autostradę) połączone z elegancją (pani w powłóczystej sukni)?

Na pożegnanie proponuję obejrzeć inne, współczesne, reklamy firmy Kohler:

http://www.youtube.com/watch?v=-HK5AI6Lt_o
http://www.youtube.com/watch?v=SgIfMTDTDDM&feature=related

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...