Komiks (27) Literatura (10) Sztuka (10) Ameryka (9) Film (9) Prasa (5) Seriale (3) Ilustracja (2) Reklama (2) Ziny (1)

wtorek, 24 kwietnia 2012

::Janek Koza: Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012::

Mniej więcej w połowie lutego zastałam w swojej skrzynce mailowej miłą niespodziankę. Maciej Gierszewski  zaprosił mnie do kolaboracji przy bardzo ciekawym projekcie. Chodziło o przygotowanie wywiadu z mgr Janem Kozą do katalogu z wystawy, która miała odbyć się na tegorocznej Ligaturze. Gdy już minęła pierwsza fala zdziwienia, przyszedł czas na decyzję. Naturalnie, zgodziłam się. Rozmowa z artystą miała pełnić funkcję informacyjną i zastąpić miejsce "nudnego" biogramu. W międzyczasie ta (dodam: pozornie prosta) koncepcja uległa jednak zmianie i do katalogu trafił tak wywiad, jak i rys biograficzny.

Tymczasem kwiecień dobiega już końca, Ligatura za nami, a książka trafiła do sprzedaży. Zarówno o niej, jak i o wystawie pojawiło się już sporo informacji. Dlatego pomyślałam sobie, że może i ja powinnam napisać krótko o swoim, bądź co bądź, bardzo skromnym wkładzie w prace nad projektem.

Współpraca pomiędzy mną, a moim rozmówcą nie należała do problematycznych. Janek Koza jest miłym, interesującym człowiekiem z poczuciem humoru. Myślę, że doskonale widać to właśnie we wspomnianym wywiadzie (który opublikowany został również na łamach Ziniola). Z początku wydawało mi się, że rozmowa z nim będzie niełatwym zadaniem. Ostatecznie uważam, że udało nam się spotkać gdzieś w połowie drogi, albo przynajmniej na poboczu, czy w tzw. "pomiędzy". Natomiast główne utrudnienie stanowił czas, którego twórca ten nie posiada w nadmiarze. 

Jeżeli jesteście ciekawi tajemnic, lub anegdotek "z zaplecza", to pozwolę sobie przytoczyć tylko jeden szczegół. Mianowicie, pod koniec pracy nad wywiadem otrzymałam od mgr Kozy jedną odpowiedź w prezencie.  Była to jego reakcja na pytanie, które przedtem nie padło. Janek zaproponował, abym przyporządkowała jej jakieś zagadnienie (zapytanie) i tak też zrobiłam. To tyle - taka drobna rzecz, którą postanowiłam "wypaplać" jedynie częściowo, nie psując przy tym zabawy...

Ponieważ nie planowałam dłuższej notki, pozwolę sobie na w miarę zwięzłe podsumowanie. Bardzo się cieszę, że miałam okazję pomóc przy tak interesującym przedsięwzięciu. Od lat jestem fanką twórczości Kozy, więc była to dla mnie czysta przyjemność.

Jeżeli chodzi o sam album, to szczegółowe informacje znajdziecie poniżej, albo na stronie wydawcy.

Janek Koza - Polaków uczestnictwo w kulturze. Raport z badań 1996-2012

Fundacja Tranzyt / Centrala - Central Europe Comics Art
Poznań 2012
Format: 191x222 mm
Ilość stron: 100

© 2012 Janek Koza. All Rights Reserved

Redakcja: Maciej Gierszewski
Projekt i skład: Kira Pietrek
Korekta: Natalia Słomińska

Katalog wystawy o tym samym tytule, która miała miejsce w ramach
3 Międzynarodowego Festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura.
Wystawę prezentowano w dniach 19-29.04.2012 w siedzibie Biblioteki Uniwersyteckiej UAM w Poznaniu.

Posłowie: dr Adam Rusek
Wywiad z Jankiem Kozą i nota biograficzna: Magdalena Rucińska

Druk i oprawa:
ZAKŁAD POLIGRAFICZNY MOŚ & ŁUCZAK Sp. j.

ISBN: 978-83-934751-1-7


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...